G-VNSFEYNEVY

Yritystoiminnan ensiaskeleet, otetaan kaksi askelta eteen ja yksi askel taakse.

Kaksi viikkoa yritystoimintaa on nyt takana ja fiilikset ovat hyvät. Yritykset perustoiminnot on pystytetty ja näkyvyydet saatu avattua. Lähes kaikkeen on mennyt aikaa todella paljon enemmän kuin olin ajatellut. Edelleen To Do lista vaikuttaa loputtomalta. Nyt pääsenkin vahvuuteni, suunnittelun ja priorisoinnin pariin. Vaikka verkkosivujen loputon parantelu tuntuukin houkuttelevalta, on sen tekeminen jätettävä nyt taka-alalle.

Verkkosivulla on ollut vierailuita ihan mukavasti ja siitä olenkin erityisen tyytyväinen. Olen myös saanut kasvatettua verkostoja muissakin kanavissa mukavasti. Näkyvyydestä on tullut ruusuja, risuja sekä mahtavia ideoita näkyvyyden parantamiseksi. Ihan parasta on saada aitoa palautetta! Palautteen avulla on helpompi kehittää toimintaa siihen suuntaan, mistä asiakkaat pitävät.

Liiketoiminnan suunnittelu luo hyvän pohjan toiminnalle

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Vai onko sittenkään?

Pyrin noudattamaan sääntöä, pidä asiat yksinkertaisena. Se helpottaa kaikkea toimintaa. Seuraavat askelet ovatkin näkyvyyden ylläpitäminen, asiakashankinta ja markkinointi. Näitä askelia varten teen rullaavaa suunnitelmaa kahden viikon periodeissa, aina kolme viikkoa eteenpäin.

Ensimmäiset kaksi viikkoa, aikataulutan tehtävät päivän ja osin kellonkin tarkkuudella. Tämä on hyvä tapa pitää aikavarkaat kurissa ja varmistaa, että aika riittää kaikkeen tärkeään tekemiseen. Aika jakautuu asiakashankinnan, markkinoinnin ja näkyvyyden suunnittelun ja ylläpitämisen kesken.

Seuraava kahden viikon jakso. Jakso alkaa startilla business coaching kanssa, ihan mahtavaa! Olemme sopineet viiden kerran sparrauksesta ja odotan sitä innolla. Tälle kahden viikon aikajanalle siirtyy myös niitä tehtäviä, joita en ehtinyt tehdä ensimmäisen kahden viikon aikana. Siirtyvien tehtävien lisäksi rullaavat perustehtävät, asiakastapaamiset, markkinoin suunnittelu sekä näkyvyyden toteutukset ja suunnittelu. Näiden viikkojen teema on ehdottomasti strategia ja priorisointi.

Viimeiselle 2 viikon jaksolle tulee tässä vaiheessa suunniteltu runko perustoiminnalle. Varaan kalenteriin päivät asiakastapaamisille sekä aikataulutan näkyvyyden teemat ja toteutukset. Tämän aikataulu osuus on hyvä pitää vielä tässä vaiheessa väljänä, tähän voi tulla vielä monta muuttujaa. Suunnitelma vaikuttaa toteutuskelpoiselta, on vaan muistettava noudattaa sitä.

Ahkerasta suunnittelusta ja huolellisesta pohdinnasta huolimatta, tulee eteen yllättäviä tilanteita

  • En muistanut, että Google My Business tilin aktivoiminen vie noin kaksi viikkoa. Aluksi moinen unohdus harmitti valtavasti. Sitten kuitenkin päätin, että sattuuhan sitä ja annoin harmituksen jäädä taakse. Odotan tällä viikolla innokkaasti, että saisin vahvistuskoodini ja pääsisin parantamaan verkkosivujeni näkyvyyttä Googlessa.
  • Käyntikortit ja pari muuttujaa. Avasin LinkedIn:ssä keskustelun paperisten käyntikorttien käytöstä tai tarpeesta digitaalisessa maailmassa. Osin hilpeäksikin muodostunut keskustelu selvensi asiaa oikein hyvin. Paperisella käyntikortilla on vielä paikkansa 2020 luvulla. Hyvä niin, pidän itsekin käyntikorteista. Sain ammattilaisen apua käyntikorttien suunnitteluun ja nyt kortit ovatkin valmiina lähtemään painoon.

Nostoja yritystoiminnan ensimmäisistä viikoista

  • Määritä tarkkaan, kuinka paljon aikaa voit käyttää asioiden tekemiseen.
  • Pitääkö kaiken olla täydellistä? Ei tarvitse, täydellinen ei valmistu koskaan.
  • Heittäytyminen! Tee enemmän, suunnittele vähemmän toimii oikein hyvin.

Verkostoituminen on noussut tärkeäksi osaksi yksin tekemistä, jokainen tarvitsee ympärilleen verkoston. Verkoston avulla saadaan toteutettua asioita paljon laajemmin. Myös kahvittelu ja sparrailu ihmisten kanssa on todella antoisaa.

Tässä onkin jo monta asiaa syyskuun alkuun. Iloa ja väriä syksyyn!