G-VNSFEYNEVY

Aloittava yrittäjä seikkailee työkaluviidakossa. Tarjontaa vaikuttaa olevan todella runsaasti, haasteeksi muodostuukin löytää valikoimasta oikeat ratkaisut.

Internetin ihana ja ihmeellinen maailma, miten kiehtovalta kaikki kuulostaakin. Suunnittelen oman yrityksen perustamista ja sen tiimoilta olen tutustunut blogeihin, yritysten verkkosivuihin, yrittäjien keskustelupalstoihin ja toki myös uudelle yrittäjälle tarkoitettuihin ohjeisiin ja palveluihin.

Vaikka olen toiminut aiemmin yrittäjänä muutaman vuosikymmenen, en voi kuin ihmetellä miten ensikertaa yrittäjiksi aikovat selättävät työkalujen ja vaihtoehtojen viidakon ja löytävät itselleen oikeat työkalut ja välineet yritystoiminnan tarpeisiin.

Somessa on runsaasti apuja kaikenlaiseen toimintaan. Hienoa, kuitenkin hieman epäilyttää se, että lähes kaikki tarjonta on verkkokursseja. Mitkä verkkokurssit sopisivat omaan toimintaan parhaiten? Entä mitkä liiketoiminta-alueet ovat niitä, mitkä kannattaa opetella ja tehdä itse? Kursseista löytyy helposti useampikin kiinnostava. Seuraavaksi alan pohtia kuinka paljon haluan investoida rahaa verkkokoulutukseen. Toisaalta pohdin myös sitä, ehdinkö opiskella kaiken kurssilla opetettavan aineiston ja jos ehdin, niin omaksunko asiat ja osaanko käyttää oppeja oikein.

Ensimmäiset askeleet kohti toimivaa yritystä

Yrityksen perustaminen on selkeästi tehty helpoksi. Entä sitten kun yritys on perustettu ja liiketoiminta lähtee käyntiin, miten turvataan yritystoiminnan jatkuvuus? Useinkaan perustettavan yrityksen ydinliiketoiminta ei ole liiketoimintaosaaminen vaan aivan jotain muuta. Taloushallinto- ja kirjanpitopalveluita on tarjolla runsaasti, näiden palveluiden avulla yrittäjä saa asiantuntevaa apua näille osa-alueille.

Yritystoimintaan liittyy kuitenkin monia muita osa-alueita, jotka pitäisi osata hallita. Kehittyminen, strategiat, talous, markkinointi sekä jaksaminen. Toiminnan kannalta olisi parasta, jos jokaiselle osa-alueelle löytyisi hyvä kumppani, jonka kanssa voisi tehdä yhteistyötä. Blogissa kirjoitan yrityksen liiketoiminnan suunnittelemista, suunnittelutyökalujen käytöstä ja niiden soveltuvuudesta pienyrittäjän käyttöön, sekä kumppaniverkoston tärkeydestä ja rakentamisesta.

Omalla kohdallani osoittautui hyväksi se, että pidin useamman kuukauden omaehtoista lomaa, jonka aikana ehdin tutustua yrittäjille tarkoitettuihin työkaluihin ja palveluihin. Tutustuin o365palveluun, kotisivualustoihin, hoasting palveluihin, Canvaan (jolla voi kätevästi tehdä julkaisuja ja mainoksia), kalenteriohjelmiin sekä julkaisujen aikatauluttamista helpottaviin palveluihin. Vertailun perusteella tein strategian oman yritykseni työkaluista, niiden käytöstä ja kuluista.

Vertailua ja valintoja

Monesta hyvästä työkalusta on tarjolla ilmaisia versioita. Ilmaisten versioiden avulla voi helposti tutustua toimintoihin. Tästä hyvänä esimerkkinä kalenteriohjelmat, josta voi netin kautta antaa asiakkaiden varata aikoja. Ilmaisversiot ovat usein rajattu siten, että varsinaisessa toiminnassa on ostettava parempi versio palvelusta, jotta se taipuu liiketoiminnan tarpeisiin. Kysymykseksi nouseekin, onko kalenteriohjelma yrityksen strategian kannalta riittävän tärkeä, jotta siitä kannattaa maksaa kuukausimaksua.

Vaikka ehdin tutustua moneen eri vaihtoehtoon, jäi varmasti monta mahdollisuutta tutkimatta. Omalla kohdallani olen tyytyväinen siihen, että sain valittua itselleni sopivan valikoiman tarvittavia työkaluja. Lisäksi sain kiinteiden kulujen kokonaishinnan pidettyä sellaisena, kun halusin, jotta kulurakenne ei rasita liikaa.

Kirjoitan blogissa matkastani uudelleen yrittäjäksi jatkuvasti muuttuvassa digitaalisessa maailmassa. Matkasta tulee varmasti värikäs ja mielenkiintoinen.

Inspiraatiokuvana työpiste, jossa ei ole mitään turhaa.