KOTAkonsultti Oy

Pienenkin yrittäjän on yksinkertaista mitata digitaalisen markkinoinnin tuloksia ja parantaa niiden avulla asiakaskokemusta.

Digitaalinen markkinointi mahdollistaa mittaamisen yksinkertaisesti ja edullisesti. Mittareita on monenlaisia ja niiden avulla saadaan arvokasta tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä. Kannattaa käyttää hieman aikaa ja tutustua termeihin, jotta saa mittaustuloksista mahdollisimman suuren hyödyn. Kun analysoit asiakkaan toimintaa verkossa, osaat paremmin suunnitella palvelusi vastaamaan asiakkaan tarpeita.

Strategiana asiakkaiden sitouttaminen – selkeä mittari auttaa analysoimaan

Asiakkaiden sitouttaminen on hyvä liittää yrityksen strategiaan. Mittaaminen on yksinkertaista, koska mittari on valmiiksi olemassa. Vaarana on kuitenkin tyytyä mittaamaan sitoutumista ja unohtaa liiketoiminnan varsinainen tarkoitus, tuloksellinen toiminta. Muista aina mitata myös tuloksellisuutta. Strategiavalmennuksen avulla voit kohdentaa tekemistäsi oikeisiin asioihin ja rakentaa tuloksellista toimintaa.

Sitoutuminen julkaisuun mittari kuvaa mainoksen kiinnostavuutta. Muuttamalla markkinointia ja tarkkailemalla mittarin lukuja, voidaan parantaa tai kohdentaa markkinointia tehokkaammin. Mittari laskee mukaan kaikki julkaisun jaot, reaktiot, tallennukset, kommentit, sivutykkäykset, vuorovaikutukset, kuvien katselut, linkin klikkaukset, käytännössä kaikki julkaisuun kohdistuvat reaktiot. Mittarin näyttääkin suoraan selkeästi sitoutumisen tason, jonka avulla voidaan pyrkiä parempaan sitoutumisen tasoon.

Mittareita tunnettavuuden lisäämiseksi – strategiana tunnettavuuden kasvattaminen

Yrityksen olemassaolon edellytys on, että potentiaaliset asiakkaat tietävät yrityksen olevan olemassa. Tunnettavuutta on helppoa lisätä markkinoinnin avulla. Kattavuus ja näytetty näyttökerta mittarit antavat tietoa siitä, kuinka moni kohdennetusta ryhmästä on voinut nähdä mainoksen ja sen avulla tietää yrityksen palveluista ja olemassaolosta. Seuraamalla markkinointia, näitä mittareita ja yritykseen tulevia kontakteja voidaan päätellä markkinointitoimenpiteen tehoa.

Yksinkertaista vertailua: Kattavuus verrattuna saman ajanjakson tilaukset tai kontaktit yritykseen. Verrattuna ajanjaksoon, jolloin ei ole käynnissä maksettua markkinointia. Suoria lukuja tästä ei saada, vertailu voi kuitenkin auttaa ymmärtämään markkinoinnin tehoa ja asiakkaiden käyttäytymistä.

Kattavuus kuvaa tilikeskusten niiden tilien lukumäärää, jotka näkivät mainoksesi vähintään kerran. Kattavuus on arvio, jota lasketaan otantatietojen avulla. Mittarilla pyritään kuvaamaan tilien määrää, jotka arviolta ovat todennäköisemmin yhteydessä nähtyään mainoksen.

Näytetty näyttökerta kuvaa lukua siitä hetkestä, kun mainospalvelin on lähettänyt mainokset ja vähintään yksi mainos alkaa latautua käyttäjän laitteelle. Tämä mittari ei kuvaa sitä, kuinka moni on ladannut tai katsonut mainoksen.

Mihin keskityt – se lisääntyy

Palatakseni otsikkoon sitä saat mitä mittaat, idea onkin siinä mihin keskityt, se lisääntyy. Jos panostat asiakkaiden sitouttamiseen, saat todennäköisesti enemmän sitoutuneita asiakkaita. Sama pätee tunnettavuuteen.  Kun liiketoiminnan ideana on kuitenkin tuottaa tulosta, kannattaa markkinoinnissa aina pyrkiä pitämään myös tuloksen mittaaminen osana strategiaa. Selkeästi rakennettu strategia, eli suunnitelma siitä miten onnistumme tavoitteissamme, on aina avain menestykseen. Jokainen yrittäjä voi hetkellisesti kokea nousun ja kaikki sujuu hienosti, siihen ei kuitenkaan kannata jäädä paikalleen. Oman yritystoiminnan aito ymmärtäminen ja strateginen johtaminen tuovat yhdessä pitkäkestoisen menestyksen avaimet.

Mittaamisen perusajatus onkin mitata niitä asioita, joista hyötyy ja joiden avulla voidaan kehittää toimintaa. Mittaaminen vain mittaamisen ilosta tai innostuksesta vie yleensä vain resursseja ja johtaa harhaan. Kannattaa käyttää selkeitä mittareita ja mitata asioita, joiden merkityksen ymmärtää.

Tavoitteiden saavuttaminen on yksinkertaisempaa strategiavalmennuksen avulla. Haluatko keskustella strategiasta? Varaa veloitukseton aika kalenteristani.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

HALUAN MUKAAN!

Olen lukenut tietosuojaselosteen ja tilaan uutiskirjeen.