Blogissa on mietteitä uuden yrityksen ensimmäisen kuukauden strategiasta. Tavoitteena oli mitata kuinka paljon näkyvyyttä uusi yritys voi saada orgaanisella toiminnalla.
Uudet verkkosivuni sekä Instagram ja Facebook profiili. Halusin nähdä miten orgaanisella vaikuttamisella saa liikennettä täysin uusille alustoille yhden kuukauden aikana. Laadin neljän viikon postaus / näkyvyys suunnitelman. Suunnitelmaan sisältyi julkaisuja FB ja Instagram alustoille 3 – 5 kertaa viikossa. Molempiin kanaviin julkaistiin sama sisältö yhtä aikaa. Lisäksi julkaisin yhden blogikirjoituksen, sekä aloitin yhden keskustelun LinkedInissa.
Tein myös päätöksen, että en lähde keräämään Instaan seuraajia ”kahmimis” taktiikalla. Ajatuksena oli, että lähden itse seuraamaan pääasiassa sellaisia tilejä, jotka ovat liiketoimintani kannalta jollain tapaa relevantteja. Lisäksi kävin tykkäämässä ja kommentoimassa tilejä, jotka kiinnostivat ja ammatillisesti voisivat olla hyödyllisiä. Lisäksi pyrin saamaan huomiota omilla postauksilla aidolta kohderyhmältä.
Tärkeimpänä kokonaisuudessa oli mittaaminen. Halusin oppia ymmärtämään eri kanavien merkityksen ja arvon. Käytin seurannassa ja mittaamisessa seuraavia välineitä.
Seurasin Facebook Business Suite:n avulla FB:n ja Instan kattavuutta. Facebook näkyvyyden rakentaminen osoittautui yllättävän hankalaksi ilman maksettua mainontaa. Toisaalta yhden kerran henkilökohtaiseen profiilin postauksella, jossa kerroin että olen aloittanut yrittäjänä, sain lähes 70 reaktiota ja www sivujen kävijämäärät tekivät sen jälkeen ennätyksen. FB tilillä on noin 200 kaveria, joille postaus oletettavasti näkyi.
LinkedIn seurantaa toteutin sen perusteella, mitä palvelu kertoi viikoittain profiilin katsoneista henkilöistä. Verkostossani oli seurantakaudella hieman yli 500 henkilöä. Neljän viikon seurantajaksolla profiilissani oli vierailuja 145-194 per viikko.
Analytics seurannan avulla oli helppoa tutkia verkkosivujen kävijämääriä. Kotisivuilla oli käynyt ensimmäisen kymmenen päivän aikana yli 50 vierailijaa. Ensimmäisen kuukauden aikana kävijöitä kertyi yli 70. Rakensin kotisivuille myös muutaman toimintokehotteen, jotka määrittelin konversioiksi. Toisen kehotteen avulla sain kuukauden aikana 66 klikkausta ja toisen avulla kymmenen.

Nämä asiat opin
Aktiivisuus on kaiken A ja O. Jos olet aktiivinen, saat itsekin huomioita. Kokeilujaksolle ajoittui yksi viikon mittainen jakso, jolloin olin paljon liikkeellä ja aktiivisuus jäi lähes kokonaan. Tuon jakson aikana kaikkien kanavien kävijämäärät romahtivat. Tästä oppina, että ei kannata lähteä sellaiseen kanavaan, johon ei ole aikaa panostaa. Vaikka postaukset on helppoa ajastaa etukäteen, ei vuorovaikutusta saa unohtaa.
Sosiaalisessa mediassa profiloituminen on vaikea laji. Kun tavoitteena on rakentaa asiantuntija brändiä, ei sisällön tuottaminen säännöllisesti ole helppo tehtävä. Sen vuoksi maltillinen ja helposti toteutettava somestrategia on todella tärkeä. Kannattaa rakentaa itselleen sopiva tapa toimia ja nauttia matkasta.
Seuraavat askeleet, sekä mitä niiden avulla on tarkoitus oppia
Tärkeimpänä asiana pidän suunnittelua ja suunnitelmallisuutta. Silloin kun tehdään oikeita asioita, säästetään aikaa ja vaivaa todella paljon. Näkyvyyden suunnittelu, mittaaminen ja toteutus ovat yllättävät työläitä ainakin tässä vaiheessa. Jotta jatkossa mittasuhteet tekemiselle pysyvät tasapainossa, päädyin pitämään kirjaa käytetystä ajasta. Kun tiedän kuinka paljon käytän aikaa markkinointiin ja mainontaan, on helppoa mitata toiminnan tuloksellisuus.
Kun resurssit ja kustannukset ovat selvillä, on myös helpompi ostaa niitä palveluita joita tarvitsee. Toimivan liiketoiminnan rakentaminen on kuin palapelin rakentamista. Pitää koettaa mikä pala sopii mihinkin. Kun pala ei sovi pitää, etsiä se pala mikä sopii. Seuraavien viikkojen ja kuukausien tavoitteena on määritellä, mitä kannattaa tehdä itse ja mihin on hyvä löytää sopiva kumppani. Hyvän tiimin avulla saavutetaan aina parhaat tulokset!
Kiitos kun luit tähän asti. Toivon, että pienet blogikirjoitukseni auttavat sinua rakentamaan omaa toimintaasi.
Iloa syksyyn!
There’s definately a great deal to know about this topic. I like all the points you’ve made.