Kun kaupparatsu aikoinaan sopi tapaamisen asiakkaalle ja meni käymään asiakkaan luona. Molemmat osapuolet valmistautuivat tapaamiseen. Uuden ajan tapaaminen on usein verkossa. Onko myyjällä mahdollisuus valmistautua tapaamiseen? Asiakkaan ensimmäinen kohtaaminen voi olla missä tahansa verkkokanavassa. Miten luodaan hyvä asiakaskokemus verkossa?
Mitkä ovat hyvän DIGITAALISEN asiakaskokemuksen ainekset?
- Myyjän verkkosivut tai somekanavat ovat selkeitä.
- Asiointi on vaivatonta ja verkkosivut ohjaavat asiakasta soljuvasti eteenpäin.
- Hinnoittelu ja toimitusvaihtoehdot ovat ymmärtävästi esitetty.
- Asiakas saa vaivattomasti sen tuotteen tai palvelun mitä tarvitsee.
- Koko asiakaspolku rakentuu positiivisten kokemusten ympärille.
- Mahdollisuus Chat palveluun, mikäli asiakkaalla on lisäkysymyksiä.
Brändin merkitys digitaalisessa asiakaskokemuksessa
Koska asiakas voi kohdata myyjän ensimmäistä kertaa monessa eri digitaalisessa kanavassa, on tärkeää viestiä selkeää yhdenmukaista sanomaa kaikissa verkkokanavissa. Kun asiakas tunnistaa brändin eri kanavissa yrityskuva vahvistuu kaikkien kanavien kautta, jolloin luotettavuus brändiä ja yritystä kohtaan kasvaa automaattisesti.
Brändiarvoa lisää myös vaivaton liikkuminen yrityksen verkkokanavien välillä. Verkkokanavat ovat kuin tuote-esite, mistä asiakas voi halutessaan tarkastella tuotetta monelta eri suunnalta. Lisäksi asiakas saa tietoonsa muiden asiakkaiden kokemuksia ja mahdollisia suosituksia.
Asiakasryhmien puhuttelu
Varmista että tunnet asiakasryhmäsi hyvin. Suunnittele brändi palvelemaan omaa asiakasryhmääsi. Erilaiset asiakkaat tarvitsevat erityylistä viestintää, brändin sävyn on puhuteltava juuri sinun asiakkaitasi. Millainen kieli viestii oikeaa kuvaa brändistä asiakkaillesi. Tavoitettavuus ja asiakaspalvelu ovat tärkeä osa brändäystä. Asiakkaisiin on oltava yhteydessä ja heidän viesteihinsä on vastattava viipymättä, jotta tunne merkityksestä ja tärkeydestä muodostuu. Asiakkaan huomiotta jättäminen on kaikelle toiminnalle aina negatiivinen viesti.
Kieli ja kuvat
Ainutlaatuinen brändi tarvitsee ainutlaatuisen kuvauksen. Kun puhuttelu tyyli on valittu, tarkastetaan ettei käytetä liian yleistä kieltä. Jos käytät samoja sanoja ja lauseita kuin kilpailijasi, ei brändisi erotu joukosta. Mikä tekee brändistäsi ainutlaatuisen? Kerro se asiakkaillesi persoonallisin sanoin ja kuvin. Siten rakennetaan erottuva brändi.
Brändikielen tulee olla johdonmukainen kaikessa toiminnassa. Persoonasi, yrityksen verkkosivut, sosiaalisen median kanavat, digitaaliset mainokset, painetut materiaalit ja asiakaspalvelu tukevat yrityksesi tarinaa. Kaikkien kanavien on luotava samaa viestiä asiakkaalle, jotta brändistä tulee selkeä.
Logo
Ehkä pieni mutta merkityksellinen. Vaikka yrityksesi nimi ja tuotteet olisivat loistavia, tarvitaan logo. Logon tehtävä on rakentaa tuotekuvaa, levittää sanaa yrityksestäsi, erottaa yrityksesi kilpailijoistasi sekä luoda brändillesi persoonallisuus.
Yrityksesi “sydän” LOGO minkä ympärille yrityskuva rakentuu. Millaisen kuvan haluat muodostaa? Varmista, että logosi antaa oikean viestin ja synnyttää asiakkaissa oikeanlaisia tunteita. Kokonaisuus, värit, kirjasimet, kuvat kaikki yhdessä rakentavat tarinan yrityksestäsi.
Strategia
Millainen brändistrategia sinulla on? Strategia kertoo tavasta, miten toimitaan tavoitteiden saavuttamiseksi. Millaisia panostuksia tarvitset saavuttaaksesi tavoitteen? Digitaalisessa asiakaskokemuksessa strategiaan liittyy aina sosiaalinen media, jota varten tarvitaan myös sosiaalisen median strategia.
Sosiaalisen median strategian tulisi sisältää vähintään alla mainitut asiat.
· Aktiivisuus, kuinka usein olet läsnä
· Luo uutta ja osuvaa sisältöä kaikkiin medioihin riittävän usein
· Aikataulu, jonka avulla varmistetaan sivujen säännöllinen päivittäminen
· Muista olla uskollinen brändisi kielelle ja toiminnalle
Tarina
Aitous on tarinankerronnan avain. Miksi yrityksesi on olemassa, miten tähän päädyttiin ja miten autat asiakkaitasi. Vilpitön tarina, jossa korostetaan aitoja arvoja nostaa brändisi arvoa. Jos yrität kertoa jotain, mitä uskot asiakkaiden haluavan kuulla eikä se ole aitoa, tarinasta tulee helposti vilpillinen. Vilpillinen tarina ja toiminta kertoo brändistä, että se ei ole luotettava.
Tarinankerron tärkeimpiä ominaisuuksia on vedota asiakkaiden tunteisiin. Asiakkaalle luodaan tarinan avulla emotionaalinen tila, jossa hän samaistuu yritykseen, sen tuotteisiin tai palveluihin. Brändin arvot rakentavat luottamusta asiakkaalle, kun sen arvot tukevat myös asiakkaalle tärkeitä arvoja
Muuttuvassa maailmassa arvot ja luottamus ovat keinoja erottua runsaasta tarjonnasta.
Good post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon everyday. Its always useful to read through content from other authors and practice something from other sites.
Itís difficult to find knowledgeable people about this subject, but you sound like you know what youíre talking about! Thanks
I need to to thank you for this great read!! I certainly enjoyed every little bit of it. I have got you book-marked to check out new things you postÖ
Everything is very open with a really clear clarification of the issues. It was truly informative. Your site is very helpful. Many thanks for sharing!
Im pretty pleased to discover this page. I wanted to thank you for ones time for this particularly wonderful read!! I definitely liked every little bit of it and I have you bookmarked to look at new stuff on your blog.
A fascinating discussion is definitely worth comment. I think that you ought to write more on this issue, it may not be a taboo matter but typically people dont discuss these topics. To the next! All the best!!
I have to thank you for the efforts youve put in penning this blog. I really hope to check out the same high-grade blog posts by you later on as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my very own site now 😉
May I simply say what a relief to uncover a person that genuinely understands what theyre discussing on the internet. You definitely realize how to bring an issue to light and make it important. A lot more people ought to read this and understand this side of your story. I cant believe you are not more popular because you definitely possess the gift.
Wow, awesome blog structure! How lengthy have you been blogging for?
you made running a blog look easy. The overall
look of your site is fantastic, let alone the content material!
These are really impressive ideas in concerning blogging.
You have touched some pleasant things here. Any way keep up wrinting.
Great post. I used to be checking continuously this
weblog and I am impressed! Very helpful information specifically the closing
section 🙂 I handle such information a lot. I was looking for this certain information for a long time.
Thanks and good luck.
My spouse and I absolutely love your blog and find
almost all of your post’s to be exactly I’m looking for.
Do you offer guest writers to write content for you?
I wouldn’t mind creating a post or elaborating on a lot of the subjects you write about
here. Again, awesome weblog!
As the admin of this website is working, no uncertainty very quickly it will be famous, due to
its quality contents.
Hi there! I could have sworn I’ve visited this web site before but after browsing through
some of the articles I realized it’s new to me.
Anyhow, I’m definitely delighted I stumbled upon it
and I’ll be book-marking it and checking back frequently!
Right now it looks like Drupal is the top blogging platform out there right now.
(from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?
For those who value time and style, our online store is the perfect place to buy watches online. Find your ideal match today!
I all the time used to study article in news papers but now as I am a user of web so from now I am using net for content, thanks to web.