Tässä blogikirjoituksessa käsitellään pienyrittäjän tärkeimpiä markkinoinnin haasteita ja annetaan vinkkejä niiden voittamiseen.
Markkinointia ajatellaan usein itsestään selvyytenä ja sitä tehdään silloin kuin on jokin pieni rako käyttää aikaa. Valitettavasti totuus on aivan toinen. Markkinointi on pienyrittäjän menestyksen kannalta tärkeimpiä asioita. Ilman hyvin suunniteltua oikeanlaista markkinointia, yrityksen viesti hukkuu helposti informaatiotulvaan. Kiireessä tehty markkinointi puolestaan on usein huonosti kohdennettu ja sen vuoksi tehotonta.
Ongelma pienyrittäjän markkinoinnissa on usein osaamisen ja ajan puute, sekä rajallinen budjetti.
Haasteen rakentuvat muutaman ydin ongelman ympärille.
- Ei varata riittävästi aikaa ihanneasiakkaan profiilin kartoittamiseen.
- Ei tehdä kunnollista sisältösuunnitelmaa ja markkinoinnin kohdistaminen on heikkoa.
- Budjetti on rajallinen ja sen vuoksi markkinoinnissa yritetään säästää.
- Markkinointi vie paljon aikaa, koska se on pirstaleista ja suunnittelematonta.
Rajallinen markkinointi budjetti
Kun rahaa on käytettävissä rajallisesti, on erityisen tärkeää, että vähät varat käytetään mahdollisimman hyvin. Usein pienyrityksessä tehdään kuten muutkin tekevät ja tämä onkin yksi harha-askel markkinoinnissa. Sosiaalisen median markkinointi houkuttelee ”helppouden” vuoksi. Sitä voi tehdä itse ja vaikka maksuttomasti. Totuus on usein toinen, sosiaalisen median markkinointi vie omaa työaikaa, eikä välttämättä tuo yrittäjälle lainkaan euroja. Samassa kanavassa on yksinkertaisesti liikaa informaatiota ja sen vuoksi näkyvyyden saavuttaminen on todella vaikeaa.
Edullisia tapoja markkinoida
Voit osallistua yrittäjäjärjestön tapahtumiin. Tapahtumissa saat paljon kontakteja ja pääset esiintymään aitona omana käyntikorttinasi. Hyvän hissipuheen (napakka esittely omasta toiminnasta) avulla herätät ihmisten mielenkiinnon ja saat arvokkaita kontakteja.
Keräämällä käyntikortteja ja yhteystietoja, saat arvokkaita liidejä (potentiaalisia asiakkaita), joihin on yksinkertaista ottaa yhteyttä ja rakentaa suhteita. Myyminen tutulle tai puolitutulle on usein helpompaa kuin täysin vieraalle.
Verkostoitumisen ohella sosiaalisessa mediassa orgaanisesti näkyminen on hyvä keino vahvistaa viestiä, jota olet kertonut kohtaamillesi ihmisille. Näiden lisänä pienen budjetin maksettu markkinointi nostaa huomattavasti näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
Blogista on moneksi
Blogi on oiva tapa tuottaa yhtenäistä sisältöä myös muihin kanaviin. Ajatuksella kirjoitetun blogin avulla voit auttaa asiakkaitasi heidän haasteissaan. Lisäksi saat blogikirjoituksesta sisältöä ja ideoita sosiaalisen median tarpeisiin.
Vinkkejä blogin avulla tuotettuun sisältöön ja näkyvyyteen
- Tee somepostaus, jossa kerrot uudesta blogikirjoituksestasi ja linkitä blogi postaukseen
- Suunnittele 1–2 kpl postauksia per viikko, jotka liittyvät blogin aiheeseen ja ajasta ne seuraavalle neljälle viikolle.
- Jalosta postauksista ideoita IG- ja FB-tarinoihin ja ajasta kaksi tarinaa viikolle, seuraavan neljän viikon ajan.
- Muistathan aina linkata blogiin somesta ja blogista verkkosivuillesi.
Tässä oli muutamia matalan budjetin vinkkejä, joiden avulla pienyrittäjäkin onnistuu rakentamaan suunnitelmallista markkinointia.
Osta apua markkinointiin
Aina voi ostaa pienelläkin budjetilla apua markkinointiin, jos se tuntuu itselle hankalalta tai ylivoimaiselta. Somepostausten pohjien rakentaminen valmiiksi, tehostaa näkyvyyden rakentamiseen käytettyä aikaa todella paljon. Tällaisen pienen palvelun voi ostaa, tukemaan omaa tekemistään jatkossa.
Pidä kuvauspäivä, jonka aikana pyrit kuvaamaan mahdollisimman paljon kuvia omaan kuvapankkiin, joka helpottaa ja nopeuttaa työskentelyä jatkossa. Yhden päivän aikana saa kuvattua suuren määrän kuvia ja videoita, kun vaan suunnittelet päivän ja kuvauskohteet hieman etukäteen.
Yhdessä tekeminen on sekä mukavaa että tehokasta
Järjestän Levillä Markkinoinnin työpajat 15.10 ja 24.10. joissa yrittäjät pääsevät yhdessä tekemään ohjatusti yrityksensä markkinoinnin suunnitelman tulevalle kaudelle.
Jos et pääse Leville työpajaan, mutta olisit kiinnostunut ohjatusta markkinoinnin työpajasta, jätä yhteystietosi tästä. Järjestän työpajoja asiakkaille tarpeen mukaan.