KOTAkonsultti Oy

Työtekniikat ratkaisevat – pienillä asioilla voit vaikuttaa työn kuormittavuuteen

Huomaatko usein työpäivän päätteeksi olevasi väsynyt, vaikka päivä ei olisi ollut erityisen kuormittava?

Työn kuormittavuus ei aina johdu työn määrästä. Kiireen keskellä ei usein pysähdytä huomaamaan mistä kuormitus oikeastaan muodostuu. Minuutit ja tunnit kuluvat eikä päivässä välttämättä ole rytmiä tai rakennetta. Staattinen kuormitus aiheuttaa stressiä, joka taas haittaa keskittymistä ja sitä kautta kuormitus kasvaa lisää.

Stressin keskellä työskennellessä voi pienikin työmäärä tuntua suurelta ja kuormittavalta. Sen vuoksi työtekniikat ja välineet nousevat arvokkaaseen rooliin, kun arvioidaan työn kuormittavuutta. Huonoilla tai puutteellisilla työvälineillä työskennellessä, työhön käytetty aika on moninkertainen. Näin rutiinityö voivat kaapata liikaa aikaa ja synnyttää turhaa kuormitusta.

” Stressaantuneena lyhytkestoisen työmuistin toiminta vaikeutuu, asioiden mieleen painaminen, laajojen kokonaisuuksien hallinta sekä luova toiminta muuttuvat tavallista jähmeämmäksi. Kun mieliala on alavireinen, esiintyy usein myös keskittymisvaikeuksia sekä uuden oppimisen ja mieleen palautuksen ongelmia.” 

Työtekniikat osana hyvinvointia

Digitaaliset ratkaisut ovat osa modernia työkulttuuria. Oikein valitut omaa tarvetta palvelevat ohjelmistot ja applikaatiot voivat vähentää turhan työn määrää merkittävästi. Suosin tätä viiden kohdan muistilistaa, jonka avulla on helppoa selkeyttää omaa työtaakkaa.

 

  1. Käytä ohjelmistoa, jonka avulla voit vähintään: Hoitaa myynti- ja ostoreskontraa, johon myös kirjanpitäjälläsi on suora yhteys.
  2. Jos asiakkaat varaavat sinulta aikaa. Hanki varausjärjestelmä, joka on integroitu taloushallintajärjestelmään. (Varoitus! Jos et ole varma mitä ostat tai miten ohjelmat toimivat yhteen, käytä konsulttia, joka valitsee sinulle oikeat ratkaisut.)
  3. Kun teet tiimityötä, valitse tiimille yhteinen sähköinen alusta, jolla työskentelette. Yhteisen alustan avulla asiat pysyvät hallinnassa ja kaikki näkevät reaaliajassa missä projektit ja asiat etenevät.
  4. .Omat muistilistat. Mikään ei ole kätevämpää kuin digitaaliset ajanhallinnan järjestelmät, jotka kulkevat mukana koneella ja puhelimessa.
  5. Seuraa omaa työaikaasi jollain järjestelmällä. Näin pysyt hyvin tietoisena siitä kuinka paljon teet asiakastöitä ja kuinka paljon pidät taukoja päivän aikana.

 

Kun työt ovat hallinnassa ja järjestyksessä, kuormitus vähenee ja työt sujuvat nopeammin.

Pienenä muistutuksena, miten huonot työtekniikat kuormittavat.

Kuormitusta voi syntyä moniajon ja jatkuvien keskeytyksien vuoksi, jotka ajavat työskentelemään moniajolla.

Tyypillinen tilanne muodostuu helposti, esimerkiksi. Olet päättänyt tehdä ensikuun markkinointisuunnitelman ja ryhdyt töihin heti aamusta, kun vireystasosi on hyvä.

🚩 Viidentoista minuutin kuluttua puhelin soi ja vastaat. Asiakkaallasi on ongelma, johon hän toivoo sinun reagoivat pikaisesti. Haluat auttaa häntä, keskeytät oman työsi ja alat hoitaa asiakkaan ongelmaa.

🚩 Hetken kuluttua sähköposti kilahtaa ja päätät katsoa nopeasti mitä siellä on. Tiimisi sisällöntuottajalla on ongelma ja hän haluaa, että otat kantaa mainoksen visuaaliseen ilmeeseen heti.

🚩🚩 Ajattelet ettei siihen mene kauaa ja päätät tsekata asian heti.

🆘 JO TÄSSÄ VAIHEESSA OLET TILANTEESSA JOSSA…

  1. Teet yrityksellesi markkinointisuunnitelmaa (jonka keskeytit puhelun vuoksi)
  2. Selvität asiakkaasi ongelmaa, joka on akuutti ja sen ei pitäisi vielä kauan.
  3. Otat kantaa sisällöntuottajan pyytämään asiaan, jotta saat sen pois alta. Asiakkaan ongelma on edelleen kesken, samoin kun aamulla aloittamasi työtehtäväkin.

Jos tilanne on tämä klo 10 aamulla ja sama rumba jatkuu koko päivän, montako keskeneräistä työtehtävää sinulla on työpäivän päätteeksi?

Entä onko päivän tärkein työsi, (jonka aloitit aamulla) tullut jo valmiiksi?

Moniajo ja jatkuva työnkeskeytyminen on tyypillistä ja erittäin kuormittavaa aivoille. Niiden jatkuminen aiheuttaa väistämättä stressiä, joka pitkittyessään heikentää keskittymistäsi lisää.

Pienillä muutoksilla suuria vaikutuksia

 Suunnittelulla ja pienillä muutoksilla aiemmin kuvatut tilanteet ovat, melko yksinkertaista hoitaa toisin.

  • Pidä puhelin äänettömällä, kun työskentelet. Laita puhelimeen viesti, joka kiittää soitosta ja kehottaa jättämään viestin vastaajaan tai kiireellisissä tapauksissa lähettämään esim. WhatsApp -viestin.
  • Et lue sähköposteja kesken oman työskentelyn, vaan varaat niille suunniteltua aikaa oman työskentelyn lomaan. Näin voit hoitaa tämänkin asian silloin, kun olet varannut aikaa juokseville asioille.

 

Oman tiimin kesken hoidetut asiat kannattaa pitää yhteisellä alustalla. Näin ne eivät huku sähköpostin tulvaan, vaan odottavat käsittelyä niille varatussa paikassa ja jokainen voi tehdä työt sille varaamanaan aikana.

“Työ ei välttämättä kevene, mutta oma tapasi kantaa sitä voi muuttua huomattavasti kevyemmäksi.”

Mikä olisi sinulle yksi pieni työtekniikka, jota voisit muuttaa jo tänään?

Haluatko apua työnsuunnitteluun? Sovitaan tapaaminen, katsotaan voinko auttaa sinua. -Johanna

HALUAN MUKAAN!

Olen lukenut tietosuojaselosteen ja tilaan uutiskirjeen.

Menestys rakennetaan pala kerrallaan!

Kerran kuussa tärkeimmät business-tärpit – liity nyt!

Vain vinkkikirjeet ei muuta markkinointia.